Geplaatst op 13 januari 2021

HIP tijdens de lockdown

Door: Jeffrey Diemel

Miriam portret

Als Algemeen Directeur en oprichter van de HIP Campus kan ik inmiddels van frustratie mijn schoen wel opeten! We lijken af te stevenen op een nog langere lockdown en ik word elke minuut van elke dag geconfronteerd met de consequenties hiervan. We hebben zelf vijf kinderen, waarvan 1 nog in zijn examenjaar en zie hoe hij zichzelf keer op keer opnieuw moet uitvinden, fysiek les, online les, wel toetsen, geen toetsen, online toetsen. Ik prijs me gelukkig dat ik het op onze basis -en middelbare scholen anders aan kan pakken en we al de beschikking hadden over een online platform. Lessen gaan gewoon op gezette tijden online door in onze kleine klasjes en van achterstanden is geen sprake. Maar is dit ideaal? Verre van, de leerlingen missen elkaar, ze missen het sociaal contact, de regelmaat van de dag en vergeet ook niet dat de school voor veel kinderen ook een veilige haven is.
Op onze 16 huiswerkinstituten wordt ook ongekend hard gewerkt door zowel de vestigingsdirecteuren als de begeleiders. We krijgen dagelijks aanvragen voor huiswerkbegeleiding en bijles binnen, ook tijdens de lockdown. De frustratie van ouders is groot en van de vestigingsmanagers misschien nog wel groter. Waar de ene middelbare school het echt op orde heeft, is er op andere scholen nog steeds nauwelijks sprake van online les, zijn er geen studiewijzers per periode, laat staan dat er huiswerk in Magister staat. We zijn regelrechte speurhonden geworden en proberen overal de informatie vandaan te halen om het in ieder geval duidelijk in ons eigen online planningsysteem te zetten. Maar hoe doen de leerlingen die niet bij HIP zitten dit? Hebben die iemand die ze helpt om door het schoolwerk te ploeteren, om het overzicht te houden? Bij 2 van onze leerlingen op het instituut was dat inmiddels een psycholoog!
Voelt u mijn frustratie? Ik zie mijn medewerkers, leerkrachten en franchisenemers keihard werken en wát doen ze het goed. We zitten allemaal in deze ongekende lockdown en ik begrijp de keuze om de scholen te sluiten. We willen zeker niet bagatelliseren wat het Covid-19 virus aanricht, maar waarom blijft het stil? De toetsweken komen eraan, veelal uitgestelde toetsen van voor de Kerstvakantie. Op de instituten zien we dat de scholen met de handen in het haar zitten, toetsplanningen zijn er nog steeds niet, gaan ze wel door, gaan ze niet door, wie mag er wel naar school na de 19e, wie niet? Op de instituten raken leerlingen de motivatie kwijt, want “de toetsweek zal toch wel niet doorgaan”. Heel HIP zet alle zeilen bij, maar er zijn nog veel meer kinderen in Nederland…we verlangen naar duidelijkheid! Hopelijk dinsdag?
Wil je dit bericht delen?
Klik op één van deze kanalen
Informatie aanvragen
030 303 66 08
Open chat
Stel hier je vraag