Geplaatst op 20 juli 2022

Lesgeven bij HIP: andere werkvormen = meer plezier

Door: Jeffrey Diemel

Op welke school je ook lesgeeft, als docent geschiedenis behandel je overal de Tweede Wereldoorlog. En toch is het bij De School van HIP anders. Hier geef ik les in geschiedenis, Nederlands en maatschappijleer. De inhoud is gelijk aan andere scholen, maar de aanpak is zo anders dat ik hier met plezier naar mijn werk ga. Elke dag weer!

 

Effectievere lessen, betere resultaten

De School van HIP is een particuliere school waar we de leerlingen van het voortgezet onderwijs individueel lesgeven. Per kind behandelen we de stof in blokken van een half uur. Dat is kort, maar het is 1-op-1 dus veel effectiever. Hier pas ik de methode aan op het kind zelf. Is een leerling meer visueel ingesteld? Dan ga ik aan de slag met filmpjes. Is een onderwerp toch wat lastiger? Dan nemen we dat nog een keer door. Effectiever voor de leerling en leuker voor mij als docent; geen les is hetzelfde en het resultaat is veel beter.

 

Meer meegeven

Behalve de lessen zijn het ook de andere werkvormen waar ik als docent veel plezier uit haal. Zoals de dagopeningen. Die worden afwisselend door een leerling of een docent verzorgd. Per periode is er een thema dat je naar eigen inzicht invult. Een mooie manier om meer van jezelf en jouw interesses te laten zien en de leerlingen iets mee te geven waarbinnen het standaard curriculum geen ruimte voor is.

 

Positieve invulling

Als docent geschiedenis behandel ik natuurlijk de bekende hoogte- of eigenlijk dieptepunten van het verleden. Oorlogen, geweld en andere narigheid komen daarin aan bod. Met de dagopeningen wil ik de leerlingen iets meegeven van schoonheid, van wat goed en belangrijk is. Ik kies bewust steeds weer voor een positieve invulling van elk thema.

 

Afrikaans design

Die thema’s zijn heel gevarieerd: 17e eeuw, duurzaamheid, Afrika, Holland en het geloof zijn maar een paar voorbeelden die we behandeld hebben. Bij het thema Afrika vertelde ik over Dutch Wax, een populaire Afrikaanse ontwerptechniek die zijn oorsprong heeft in Indonesië. Afrika, kolonisatie, economie en mode kwamen zo mooi samen in mijn verhaal dat ik had uitgebreid met beeldmateriaal over batik en de hedendaagse variant: tie dye. Met een mix van kunst, cultuur, mode en geschiedenis geef ik zo elke dagopening mijn eigen invulling.

 

Trouwjurken van parachutestof

Bij het thema duurzaamheid vertelde ik over textiel. Over de overload daaraan in de wereld, wat er gebeurt als je textiel inlevert. Maar ook hoe vroeger met kleding werd omgegaan en hoe ze in de Tweede Wereldoorlog truien breiden van hondenhaar en trouwjurken maakten van parachutestof. Met filmpjes en voorbeelden deel ik zo mijn interesse en hoop ik dat ze de schoonheid gaan zien in wat tot nu toe vaak nog vanzelfsprekend is. Het grootste compliment dat ik daarna krijg, zijn de leuke reacties van leerlingen. Dat ze iets nieuws gehoord hebben of het een mooi verhaal vonden.

 

Baan in het onderwijs? Weer bij HIP!

Lesgeven is lesgeven, maar bij HIP is het toch echt anders. De huiselijke sfeer op school, de individuele lessen met persoonlijke aanpak en de mogelijkheid om steeds weer je eigen invulling te geven in dat wat je de kinderen wilt meegeven. Zou ik weer een baan in het onderwijs zoeken, dan zou ik zeker weer solliciteren op een van de vacatures bij HIP!

Anneleen Siebelink, docent geschiedenis bij De School van HIP

Wil je dit bericht delen?
Klik op één van deze kanalen
Informatie aanvragen
030 303 66 08
Open chat
Stel hier je vraag